fbpx
כשקשה, הגוף יודע לספר. במיוחד אצל ילדים

השנה האחרונה הוציאה הרבה מאוד אנשים מאיזון (באופן מובן והגיוני לגמרי), לכן בחרתי לפתוח במושג “לזרום" – מילה שהשתרשה לה בסלנג שלנו בשנים האחרונות. יש לה כמה וריאציות ובפוסט הזה אכתוב על הוריאנט (עוד מושג ברוח הזמן…) הסיני-יפני, כי עוד מלפני 3000 שנה הסינים גילו שזרימה היא אחד הדברים הכי חשובים לבריאות.
אז הנה קצת מהרעיון הזה, עם חיבור לילדים, אתגרים פיזיים ורגשיים שהגוף מספר עליהם וגם, איך לא, תקופת הקורונה

אם האדם מאוזן הוא לא יחלה

המשפט הזה הוא אחד ממשפטי היסוד של הרפואה הסינית-יפנית. יש לו משמעויות רבות ועמוקות ואחת מהן היא שכשדם ואנרגיה (צ’י בסינית) מגיעים לכל מקום בגוף, מזינים אותו ומפנים ממנו את הפסולת, אנחנו בריאים. הגיוני, נכון?

מה מוציא אותנו מאיזון?

אבל עובדה, קורה שאנחנו חולים. לפעמים מדובר במחלה קטנה ולפעמים כזאת שמתמשכת זמן רב. ובתרגום הפשוט של הפיסקה הקודמת זה אומר שמשהו “תקוע" או “לא זורם" כלומר, זרימת הדם והאנרגיה למקום לא אידאלית.
אם כך, מה מוציא אותנו מאיזון? בגדול, החיים 🙂 ואם למקד יותר, תופעות פיזיות – למשל נדבקנו במשהו או נפגענו חלילה בתאונה, או תופעות נפשיות-רגשיות – קורה משהו ואנחנו מתקשים להתמודד איתו ברמה הנפשית-רגשית.
כל תופעה כזאת, פיזית או נפשית-רגשית, יכולה לפגוע ב
זרימה", להוציא אותנו מהמסלול ומהאיזון ולגרום, ככל שהיא מתמשכת יותר, לתופעות שונות.

ילדים יוצאים מאיזון יותר בקלות?

תינוקות וילדים לא מאוזנים בהגדרה. הסיבה היא שחלק מהמערכות הפנימיות שלהם עדין לא בשלות (עד לגיל 5 לערך), המערכת האנרגטית (ה"מרידיאנים" על פי הרפואה הסינית-יפנית) לא בשלה אף היא והם נמצאים בגדילה וצמיחה מתמידים.
כך שהמצב הרגיל שלהם הוא חוסר איזון וזה טבעי ובסדר גמור, אבל בגלל נתוני הפתיחה האלה, קל להם יותר ממבוגרים לצאת עוד יותר מהאיזון (הלא מאוזן ממילא), ובמיוחד לילדים הרגישים יותר

הקורונה, הקשיים של ילדים והקשר לחוסר האיזון

כולנו יודעים והרגשנו את זה, שבשנה ומשהו האחרונות המצב בארץ ובעולם יצא מאיזון, לפעמים בקיצוניות. כולנו הושפענו מהמצב הזה והילדים הרגישים, במיוחד.
היציאה מאיזון הביאה לקשיים רגשיים-נפשיים כמו מצבי רוח קיצוניים ומשתנים, דכדוך, פחדים וחרדות, החמרה של הפרעות קשב וריכוז ועוד, ויש גם מצבים בהם הביטוי של היציאה מהאיזון הוא לגמרי פיזי, אבל הרבה פעמים הרקע הוא רגשי-נפשי.

כשהילד לא מספר, הגוף מספר

כשקשה מספרים, לא? אבל תכל’ס, האם לך כמבוגר קל לספר שקשה לך? לחלק מאיתנו זה בכלל לא קל. כפתרון ל"לא לספר", המבוגרים מפתחים מנגנוני הדחקה משוכללים שלפעמים משרתים (וגם אם כך, זמנית בלבד) והרבה פעמים לא.
ומה אצל ילדים?
יש ילדים שמספרים ויש ילדים שלא. לרוב, זה לא בגלל שהם רוצים להסתיר, אלא כי הם לא למדו איך לעשות את זה או שהם חוששים שלהודות בקושי יהפוך אותם לחלשים (וזה רלוונטי במיוחד לבנים).
אז אם הילד לא מספר, הרבה פעמים הגוף שלו מספר במקומו על הקושי. כן, גם אצל מבוגרים הגוף מספר, אבל אצל ילדים זה הרבה יותר ישיר ומהיר.
הגוף מספר שקשה באמצעות חוסר שקט, פחדים וחרדות, התפרצויות וכדומה (ואז קל יותר לקשור את זה לאתגר רגשי-נפשי) אבל גם על ידי תופעות כמו כאבי ראש, טיקים, כאבי בטן או כאבים אחרים ותופעות אחרות (בחילות והקאות למשל).  

הגוף פשוט מציב תמרור ואומר: “שימו לב, משהו קורה שם בפנים".

אין מאבחנים שהתופעה הפיזית היא בגלל יציאה מאיזון רגשי-נפשי?

כשיש כאב פיזי לרוב מתחילים בביקור אצל הרופא ששולח לפעמים לבדיקות וזה חשוב והכרחי. יש פעמים בהם הבדיקות תקינות ואז המחשבה עוברת לכיוון הנפשי-רגשי.
איך מאתרים את זה? שוב, הגוף מספר.
כאן נכנסת לתמונה הרפואה היפנית. במשך מאות שנים של מישוש ובדיקות פיזיות (כן, ממש עם הידיים) אצל אין ספור מטופלים, היפנים למדו את התמרורים האלה שהגוף מציב ואת המשמעות שלהם.
ועל פי הבדיקות שהם פיתחו ניתן לרוב להבין מהו מקור הבעיה, על פי התפיסה של הרפואה הסינית-יפנית.
בקליניקה אני רואה לא מעט ילדים שהבדיקות שלהם תקינות ועדין כואב להם: הראש, הבטן, הגפיים, יש להם בחילות והקאות, ובבדיקה שלנו אנחנו עולים על שורש הבעיה, מהכיוון הסיני-יפני הייחודי.

ממה הכאבים האלה יכולים לנבוע?

כאן אנחנו חוזרים לתחילת הפוסט – “כשהאדם מאוזן הוא לא יחלה" וכאשר יש חוסר איזון, מחלה או בעיה הגוף מדבר, כאמור. בדרך כלל חוסר האיזון נובע מהמערכת החלשה אצל הילד (ולכל אחד מאיתנו יש מערכת אחת שהיא חלשה יותר) וכשמחזקים את המערכת הזאת (למשל, המערכת האנרגטית של הכליות, הריאות, הכבד או הטחול), לרוב חשים שיפור בכאבים וגם, הילד יותר מאוזן רגשית..

טיפול בשורש והדברים מתחילים להסתדר

וכך, מערכות שנראה שאין קשר ביניהם לבין המצב הרגשי-נפשי או הכאב שנובע ממנו, הן ה"שורש" – הגורם לאותה התופעה, וכשמתייחסים אליהן, מחזקים ומאזנים אותן, הדברים מתחילים להסתדר.

לסיכום

לפי התפיסה של הרפואה הסינית-יפנית, מחלות, אתגרים ובעיות בריאותית מתחילים כשאנחנו יוצאים מאיזון. תקופת הקורונה היא גורם מרכזי ומשמעותי שגרם להרבה מאוד ילדים לצאת מאיזון וכעת, כשאנחנו חוזרים לשגרה, הקשיים צפים באופן משמעותי על פני השטח ויש הרבה יותר פניות מהורים מודאגים מתופעות שונות כמו קשיים רגשיים – פחדים, חרדות, חוסר שקט, התפרצויות, החמרה של הפרעות קשב וריכוז, וגם כאבים שונים שחלקם נובע מקושי רגשי-נפשי.
הגישה של הרפואה הסינית-יפנית היא למצוא את שורש חוסר האיזון ולאזן מחדש, וכך, מהשורש, ה"ענפים" צומחים מחדש בצורה מאוזנת ובריאה, ולרוב, אפשר לחזור למסלול חיים שקט ובריא יותר.

להתיעצות על בעיה/אתגר פיזי או רגשי-נפשי אצל הילד.ה שלך בשמחה. שלחו לי ווטסאפ (יש כפתור למטה בצד) או מלאו פרטים ב"צור קשר" בלחיצה כאן

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

אהבתם? שתפו גם אחרים!